HUMANOID ROBOT

Robotokról - általában

Oldalunk főként a humanoid robotokkal foglalkozik, hiszen Pepper is közéjük tartozik. Ezen az oldalon egy kicsit általánosságban írunk a robotikáról. 

A robotok sokáig a regényírók kedvenc témája volt. A kifejezést elsőként Karel Čapek használta, szélesebb körben csak Isaac Asimov Én, a robot című novelláskötetében terjedt el. 

A robotokat lassan már az élet minden területén megtaláljuk. Sokan ismerik az ipari robotokat, melyeket már régóta használnak. Újabb fejlesztés a kobot, az úgynevezett együttműködő robot.

Ezek olyan ipari robotok, melyek az emberekkel közösen tudnak munkát végezni. A szakemberek óriási jövőt jósolnak nekik. Erről a témáról bővebben az Innotéka cikkében olvashatsz: Robot után kobot.  Szerző: Bogdán Zoltán.

Ipari robotkar piktogramja

A robotok többnyire mesterséges intelligencia segítségével működnek. Ez sokak számára ijesztő fogalom, tulajdonképpen a gépek által megnyilvánuló intelligens tudatot értjük alatta. Bővebben a mesterséges intelligenciáról ebben a blogban…

A gépek kreativitásra továbbra sem képesek, a nagy mennyiségben ismétlődő folyamatokból álló munkakörökben lehet őket hatékonyan alkalmazni. Emiatt attól nem kell félni, hogy átveszik az uralmat a világ felett.

Mi az a humanoid robot?

A humanoid robot olyan robot, mely testfelépítésével, formatervezésével nagy mértékben hasonlít az emberre. Ez a hasonlóság lehet csekély mértékű, például Nao robot esetében. Pepper már lényegesen jobban hasonlít az emberre. Sophia, a Hanson Robotics fejlesztése pedig már zavarba ejtően közel áll a teljesen emberi megjelenéshez. 

Pepper egy emberszabású robot. Kialakításában tudatos volt az emberszerűség. Formáját tekintve barátságos, megnyerő, cuki benyomást kelt.

Humanoid robotokat használnak például veszélyes munkakörökben. Katasztrófa súlytotta övezetekben, vagy erőművekben kiváltják az embert.

Peppert ügyfélszolgálatosnak és szociális robotnak fejlesztik. Fontos, hogy viselkedését tekintve is megnyerő legyen. Mesterséges intelligencia segítségével képes a beszédértésre és -szintézisre. Szenzorokkal és kamerákkal is rendelkezik.

Tanítható, programozható. Képfelismerő technológiát is lehet hozzá fejleszteni, már most rendelkezik arckövető és arcfelismerő funkcióval. A Netlife Robotics fejlesztésének köszönhetően már magyarul képes interakciót létesíteni. 

Pepper a humanoid robot látható a képen.

Szociális robotok

A szociális robotokkal számos kutatás foglalkozik. Ezek a robotok kapcsolatot létesítenek az emberekkel, hűséges társukká válhatnak. Magyar vonatkozású kutatás zajli az ELTE Etológia tanszékén. A kutatók azonban nem humanoid formában képzelik el a szociális robotokat, az ember-robot kapcsolatot inkább az ember-kutya kapcsolathoz hasonlítják. Erről a kutatásról kiváló cikk olvasható a Qubit.hu  oldalán.

Ezek a robotok is együttműködnek az emberrel, segítő robotoknak is nevezik őket. Idősek otthonában, kórházakban és más szociális intézményekben lehet őket használni. 

Egy kutatás szerint segíthetnek bizonyos mentális betegségekben szenvedőknek. Erről bővebben az Origo cikkében.

Szociális robot emberrel lép interakcióba.

Pepper robot a COVID-19 elleni harcban

Peppert a világ több országában is alkalmazták a világjárvány elleni küzdelemben. Többnyire tájékoztatás, illetve a páciensek, látogatók előszűrése volt a feladata ebben az időszakban.

Itthon a Netlife Robotics Pepper robotja egy budai magánklinikán teljesített szolgálatot. Segítségével csökkent a klinika pácienseinek és dolgozóinak veszélyeztettsége.

Ügyfélszolgálatos robotok

Ügyfélszolgálatos és recepeciós robotokat üzleti célból fejlesztik. Szintén mesterséges intelliencia segítségével működik. Kereskedelmi vállalkozásoknál, bankokban, közművekben, hotelekben és éttermekben vetik be. Szintén lehetséges alkalmazási területe a magánegészségügy. 

A robot ekkor egy voicebot segítségével működik. Ez tulajdonképpen élőszóban irányítható chatbotot jelent. 

A vállalkozások számára marketingkommunikációs és hatékonysági szempontból éri meg használni a robotot. Van olyan vállalkozás, mely új termék piaci bevezetéséhez használja. Mások a munkaerőhiánnyal és magas fluktuációval operáló információs pontjain használja a fejlesztést.

Fogyasztók számára pozitívum a magasabb színvonalú kiszolgálás. A robot az ezredik kérdést is ugyanakkora lelkesedéssel válaszolja meg, nem veszíti el a lelkesedését és nem válik flegmává. Minden emberi tévedés kiváltható általa.

Ezzel kapcsolatban bővebb információ a Netlife Robotics oldalán.

Ügyfélszolgálatos robot integet